kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

Патріарше богослужіння в День Святої Тройці

Патріарх Філарет19 червня 2016 року Православна Церква відзначає велике дванадесяте свято - День Святої Тройці, П'ятидесятницю.

 Напередодні, 18 червня у суботу ввечері, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет відслужив Всенічне бдіння у Свято-Володимирському кафедральному соборі.

В самий день свята Патріарх Філарет відслужив Божественну літургію. Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство кафедрального собору.

Після читання Євангелія Святійший Владика виголосив проповідь:

"В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа.

Дорогі браття і сестри!

Сьогодні Православна Церква згадує пам’ять про зішестя Святого Духа на апостолів. В чому виявилося видиме зішестя Святого Духа? Виявилося у тих вогненних язиках, які спочили на кожному із апостолів. А яка внутрішня дія Святого Духа, що Він зробив, зійшовши на святих апостолів? Він переродив їх, зробив їх внутрішньо-іншими людьми. Якими? Святими.

Згадайте і порівняйте поведінку апостола Петра до і після зішестя Святого Духа. До зішесвя апотол Петро запевняв Господа, що він готовий йти на все, а коли опинився один на один зі служанкою, то злякався служанки і каже: "Не знаю я цього Чоловіка". Так ти ж запевняв, що ти на смерть готовий, а тут боїшся служанки. Ось це є свідчення людської немочі, бо такі ми по своїй духовній природі. А коли Святий Дух зійшов на апостолів, то апостол Петро не злякався не тільки служанки, а він не злякався трьохтисячного натовпу людей і він відкрито проповідував про воскресіння Господа Ісуса Христа. До зішестя Святого Духа на апостолів, апостоли сиділи у світлиці за замкненими дверима. Чому за замкненими? Тому що боялися юдеїв. А коли Святий Дух зійшов, то не вони боялися первосвященників і юдеїв, а юдеї і первосвященники їх боялися. З чого видно, що первосвященники боялися апостолів? Тому, що вони просили їх не проповідувати про воскресіння Христове. Не погрожували, що вб’ємо чи ув’язнимо, а просили не проповідувати. І це є свідченням тієї сили, яку отримали святі апостоли" – сказав Патріарх Філарет.

Також Предстоятель Української Православної Церкви Київського Патріархату наголосив на тому, що і з нами перебувала і перебуває благодать Святого Духа: "Подивіться в якому стані знаходилася наша Церква у 90-х роках, я маю на увазі Київський Патріархат. Здавалося б, що існувати ця Церква не може, а оскільки з нами була благодать Святого Духа, а чому з нами була благодать Святого Духа? Тому що ми стояли на дорозі правди. Благодать Святого Духа не там, коли кажуть, що зі мною благодать, а з тобою нема, – не там, а там де є правда. Ось там де є правда, навіть якщо кажуть, що нема благодаті, то говорять неправду, що нема благодаті, бо благодать є. Чому є? Тому що правда є. А там де правда, там Бог, там і благодать.

Подивимося на нинішню ситуацію: нас звинувачували в тому, що ми "розкольники", тобто йдемо дорогою неправди. А прихильники Москви кричали на увесь світ, що вони благодатні, а Київський Патріархат – не благодатний. Господь показує тепер де правда. Ось зараз йде Собор на острові Крит, а Російської Церкви нема там. Якщо вона благодатна, то чому вас нема серед православних? Ви опиняєтесь в розколі. Нас звинувачували, що ми "розкольники", а тепер самі опинилися в розколі. Чому? Тому що говорили тоді неправду, що у нас нема благодаті. А ви стерджували, що правда з вами, а раз правда з вами, то й з вами благодать. Господь показує тепер де є правда. Не далекий час? Не далекий, коли нас визнають як автокефальну Церкву. А чому нас визнають як автокефальну Церкву? Визнають тому, що ми маємо державу свою, а в кожній державі повинна бути своя Церква, незалежна від чужої держави. Це ж правда, бо і грецька Церква стоїть на цій підставі, і болгарська, і румунська, і грузинська – всі Церкви, мають державу і мають незалежну Церкву. Ми маємо державу, а незалежну Церкву, кажуть, мати не потрібно, ви повинні бути в єдності з Москвою, з імперіалістичною Москвою. То хіба не видно де благодать, а де нема благодаті?" – відзначив Предстоятель Київського Патріархату.

Після завершення Божественної літургії Святійший Патріарх Філарет, у співслужінні духовенства, очолив Вечірню з читанням колінопреклонних молитов.

Довідка:

Після Різдва і Воскресіння Христового свято Тройці належить до найбільших свят церковного року. Святковий день Святої Тройці називається П’ятидесятницею тому, що зішестя Святого Духа на Апостолів сталося в п’ятдесятий день після Воскресіння Христового.

Це свято містить в собі подвійне торжество: і в славу Пресвятої Тройці, і в славу Пресвятого Духа, Який видимо зійшов на Апостолів і скріпив новий вічний завіт Бога з людьми. Перший день П’ятидесятниці, тобто неділя, Церква присвячує переважно в славу Пресвятої Тройці; і цей день в народі називається Трійцею, а другий, тобто понеділок – в славу Духа Пресвятого, і називається Духовим днем.

Зішестя Святого Духа це – наче вінець і завершенням викупительного подвигу Сина Божого. Тому і саме це свято є достойним і радісним завершенням церковних торжеств на честь і славу Воскреслого Господа. Адже в дні Зішестя Святого Духа народжується Христова Церква. І Дух Святий провадить, просвічує, освячує і зберігає її.

На це свято прийнято прикрашати храм і свої оселі гілками з дерев та квітами, на знак того, що у ті часи, коли був даний Божий Закон, вся природа красувалася в зелені. Звідси ще одна назва П’ятидесятниці – Зелені Свята. Адже квіти й зелень дерев є ознакою життя і тому стали вони символом життєдайного Святого Духа. Як природа навесні оновляється зеленню і квітами, так і свята Церква та її діти-християни оновляються силою Духа Святого.