kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

Богослужіння на свято Преображення Господнього

DSC 220119 серпня Православна Церква відзначає одне із двунадесятих свят – Преображення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа.

 З нагоди цього дня Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет звершив уставні богослужіння у Свято-Володимирському кафедральному патріаршому соборі м. Києва.

Напередодні, 18 серпня 2018 року, Предстоятель Київського Патріархату відслужив Всенічне бдіння.

За вечірнім богослужінням була звершена літія, під час якої відбулося благословення хлібів, пшениці, вина та єлею.

Під час полієлею Патріарх Філарет помазував вірян освяченим єлеєм.

19 серпня 2018 року, у неділю 12-ту після П'ятидесятниці та в день свята Преображення Господнього, Предстоятель Київського Патріархату звершив Божественну літургію.

Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство собору.

Звертаючись до віруючих, Святійший Владика пояснив значення Преображення Господнього:

"В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа.

Дорогі браття і сестри!

Сьогодні Православна Церква святкує Преображення Господа нашого Ісуса Христа, яке Він звершив напередодні своїх страждань. В чому полягало Преображення і що таке Преображення? Преображення - це значить, що було показано те, чого до цього не бачили. Ісуса Христа апостоли і Його послідовники визнавали Сином Божим, але Божества Його не бачили, точніше не Божества як природу, а енергії Божественні, які виходять із цієї природи. Так і цих енергій, благодаті світла апостоли не бачили, а бачили що Божественне? Бачили чудеса, воскресіння мертвих, вигнання бісів, зцілення різних хвороб, насичення п’ятьма хлібами п’ять тисяч народу, все це бачили, а ось славу, світло апостоли не бачили і ніхто не бачив. І Ісус Христос напередодні Своїх страждань показав їм це світло, цю славу. 

Що це було за світло? Таке світло як від сонця? Ні, не таке світло, бо від сонця виходить світло матеріальне, а апостоли бачили не матеріальне, а духовне світло. В богослів’ї це світло називається Фаворським світлом, тобто світлом духовним і це світло й показав апостолам Господь Ісус Христос. Святі отці кажуть, що світло духовне можуть бачити люди достойні, а поруч буде стояти людина, наприклад невіруюча і не буде бачити те, що бачить свята людина. Тобто це світло не бачить проста людина, невіруюча, грішна, хоча й буде стояти з людиною, яка буде бачити це. В цьому і є різниця між матеріальним світлом і цим духовним світлом, Фаворським світлом. Ісус Христос показав це світло для того, щоб утвердити віру апостолів в тому, що Він є дійсно істинний Бог і перебуває в цьому світлі, тому коли вони побачать Його розіп’ятим, щоб вони не втратили віру в Нього, бо думали, що Він Син Божий, а Його розіп’яли на хресті, так ось щоб в цьому розп’ятті на хресті вони бачили того ж самого Сина Божого, але Який страждає добровільно, не тому що Він не міг позбавитися цих страждань, міг позбавитися, бо коли Петро хотів захистити Його мечем, то Господь що йому сказав: "Поклади меч твій на своє місце, ти думаєш що Я не можу умолити Отця Небесного і Він пошле дванадцять легіонів ангелів для того щоб визволити Мене", але Христос йшов на ці страждання добровільно і цю віру в добровільні страждання Ісуса Христа Господь утвердив  в апостолів на Фаворі.

Ми, дорогі браття і сестри, для себе повинні висновок робити такий, що в цій славі знаходяться всі святі, пророки, апостоли, мученики, подвижники, праведні, святителі, всі праведні, взагалі всі, кому Господь судив після смерті ввійти в Царство Небесне, Царство Боже. І тому ми повинні передбачати що нас чекає у майбутньому життті. Нас чекає це світло, яке, побачивши апостол Петро, сказав: "Господи нам добре тут бути", тобто він відчував таку радість, що сказав, що нам добре тут жити і давайте поставимо три намети, щоб жити в цьому світлі, в цьому добрі. Ось це чекає нас і святі передбачаючи в майбутньому життя в такому світлі відмовлялися від всього земного, бо коли вони порівнювали це світло, цю радість, це добро, яке відчували апостоли з земним життям, то вони вважали земене життя сміттям по відношенню до того, що Господь приготував для тих, що Його люблять.

Тому Церква, святкуючи Преображення Господнє, і нас хоче утвердити в тому, що нас чекає таке життя, яке бачили апостоли на Фаворі і щоб ми не приліплялися до земного так, що не можна відірвати від цього земного життя. Не треба до цього земного життя приліплятися, бо є краще життя. Ось до того треба приєднатися так, щоб ніколи від нього не відійти.

Тому будемо молитися, бо перед Преображенням Господь молився як сказано в Євангелії: "Зійшов на гору помолитися", а тоді вже Преобразився. Так і ми повинні молитися, щоб Господь простив нам гріхи і дарував нам жити в цьому світлі неприступному. Йому слава на віки віків" – сказав Патріарх Філарет.

Після закінчення богослужіння Патріарх Філарет освятив яблука, виноград та інші плоди, принесені парафіянами Володимирського собору.

Довідка: Щоб підтримати віру в учениках Своїх,коли вони побачать, як Він страждає, Ісус Христос показав їм Свою Божественну славу.

Незадовго до Своїх страждань Ісус Христос взяв трьох учеників: Петра, Якова та Іоана і з ними піднявся на високу гору помолитися (За давнім церковним переданням, це була прекрасна гора Фавор, вкрита багатою рослинністю від підніжжя до вершини).

Поки Спаситель молився, ученики від утоми заснули. Коли ж прокинулися, то побачили, що Ісус Христос преобразився: лице Його засяяло, наче сонце, а одяг Його став білим, як світло. В цей час до Нього з`явились, у славі небесній, два пророки, Мойсей та Ілля, і розмовляли з Ним про страждання і смерть, які Йому належало перетерпіти в Єрусалимі. Незвичайна радість наповнила тоді серця учеників. Коли ж вони побачили, що Мойсей та Ілля відходять від Ісуса Христа, Петро, не знаючи, що сказати, викликнув: "Господи! Добре нам тут бути; коли хочеш, зробимо тут три намети: Тобі один, Мойсеєві один і один Іллі". Раптом світла хмара осінила їх, і вони почули із хмари голос (Бога Отця): "Цей є Син Мій улюблений, в Якому Моє благовоління; Його слухайте!"

Ученики зі страху попадали на землю. Ісус Христос підійшов до них, доторкнувся до них і сказав: "Встаньте і не бійтесь". Ученики встали і побачили Ісуса Христа у звичайному вигляді.

Коли ж вони спускалися з гори, Ісус Христос повелів нікому не розповідати про те, що бачили, доки Він не воскресне з мертвих. (Див.: Мф 17, 1–13; Мк 9, 2–13; Лк 9, 28–36).

Славне Преображення Господа нашого Ісуса Христа православною Церквою святкується 6 серпня (19 серпня н. ст.). Цей день вважається одним з великих свят. Своїм Преображенням Спаситель показав нам, якими стануть люди в майбутньому житті, в Царстві Небесному, як преобразиться тоді весь наш земний світ.

На свято Преображення, після літургії, приносяться у храм і освячуються для споживання виноград і взагалі плоди дерев, наприклад: яблука, груші, сливи тощо.

ТРОПАР СВЯТА

Преобразився Ти на горі, Христе Боже, показавши ученикам Твоїм славу Твою, скільки їм можна було. Нехай засяє і нам, грішним, світло Твоє присносущне. Молитвами Богородиці, Світлодавче, слава Тобі.

КОНДАК СВЯТА

На горі преобразився єси, Христе Боже, і ученики бачили славу Твою, скільки їм можна було, щоб, коли побачать Тебе розп`ятого, страждання Твоє зрозуміли добровільне і світові проповідували, що Ти єси воістину Отче Сяйво.