kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

Патріарше богослужіння в День Святої Трійці

content dsc 839416 червня 2019 року Православна Церква відзначає велике дванадесяте свято – День Святої Трійці, П'ятидесятницю.

Напередодні свята, 15 червня, у суботу ввечері, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет відслужив Всенічне бдіння у Свято-Володимирському кафедральному патріаршому соборі.

Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство кафедрального собору.

За вечірнім богослужінням Святійший Владика звершив літію, під час якої було освячено хліб, пшеницю, вино та єлей.

Після полієлею Патріарх Філарет помазав учасників богослужіння благословенним на літії єлеєм.

В самий день свята, 16 червня 2019 року, Патріарх Філарет звершив у Володимирському соборі Божественну літургію святителя Іоана Золотоустого. Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство кафедрального собору.

Після читання Євангелія Святійший Владика виголосив проповідь:

"В ім’я Отця і Сина і Святого Духа!

Дорогі браття і сестри! Сьогодні Православна Церква святкує День Зішестя Святого Духа на апостолів у вигляді вогняних язиків.

Які зміни відбулися в апостолах після того як Дух Святий зійшов на них? До Зішестя Святого Духа апостоли боялися, і навіть апостол Петро, який обіцяв Христу, що він не зрадить Його навіть якщо треба і померти, але злякався і відрікся перед служницею, сказавши, що не знає Цього Чоловіка. Тобто не знає Ісуса Христа, забув про те, що Христос запитував апостолів за кого вони Його вважають. Тоді Петро сказав: «Ти Син Бога Живого!», а тепер перед служницею каже: «не знаю Цього Чоловіка». Апостол Петро говорив так тому, що не мав благодаті Святого Духа. А коли отримав той же Петро і інші апостоли та віруючі благодать Святого Духа, то вже не боявся трьохтисячного натовпу, а сміливо проповідував воскресіння Господа нашого Ісуса Христа. І апостол Павло говорить: «Благодаттю Божою я став таким, яким я є», тобто із гонителя Христа і християн став великим апостолом і проповідником Того, Кого раніше гнав. Це відбулося тому, що благодать Божа вселилась в апостола Павла, тому і сказав такі слова, але додав, що потрудився він більше за інших апостолів.

Особливо виявилася благодать Святого Духа в період гонінь на християн  з першого по третє століття. Здавалося такі муки терпіли християни, а Христа не зрікалися. Їм обіцяли посади, звання, багатство і славу, але вони обирали страждання, а Христа не зрікалися! Візьмемо період Вселенських Соборів, період виникнення різних єресей. Святі отці збираючись на Собори, співали – Нині благодать Святого Духа нас зібрала, тому під дією благодаті Святого Духа, вони і приймали правильні рішення.

Благодать Святого Духа діяла не тільки в ті часи, а діє і в наш час. Згадаємо, яка атеїстична пропаганда була в радянські часи. Страшна, і здавалося, що в умовах такої пропаганди не можна вірити в Бога, але віра зберігалася. Єпископи, духовенство, ченці і прості люди йшли в Сибір, де їх розстрілювали, але вони Бога не зрікалися. Чому вони були такими сильними? А тому, що діяла Божественна благодать. І зараз в час свободи, коли ми маємо свою державу, і свобідну Церкву, благодать Святого Духа теж діє. І ви, дорогі браття і сестри, добре знаєте, що коли ви з вірою молитесь і просите у Бога, чи у Божої Матері, чи у святих, ви отримуєте, значить діє Божественна благодать.

Коли коринфські християни ремствували, що одні мають дари звершувати чудеса, говорить різними мовами, зціляти хворих, а деякі цього не мали, тоді апостол Павло написав їм послання, в якому сказав, що вони не повинні ремствувати через відсутність дарів Святого Духа, вони теж мають дар Святого Духа. Який дар? Віру! Тому що віра – це дар Божий.

Коли Господь посилає віру, як дар благодаті Святого Духа, то людина в різні складні часи вірить в існування Бога.

Тому, дорогі браття і сестри, благодать Святого Духа діє і у всіх нас, коли ми зберігаємо віру в істинного Бога, але та ж благодать відходить від нас, коли ми грішимо, і приходить знову тільки після покаяння. Будемо піклуватися про те, щоб благодать Святого Духа була з нами постійно, бо з благодаттю Святого Духа нічого в цьому житті не страшно, ні смерть, ні страждання, ні біди, нічого не страшно, тому що благодать дає таку силу, яка перемагає все! Будемо молитися Господу нашому Ісусу Христу, Божій Матері, і всім святим, щоб вони допомагали нам зберігати віру і благодать Святого Духа!

Богу нашому слава навіки віків. Амінь!»

Опісля Божественної літургії Святійший Патріарх Філарет, у співслужінні духовенства, звершив велику вечірню, під час якої були прочитані три коліновклонні молитви - особливі моління до Пресвятої Трійці, які є першими від дня Святої Пасхи, що звершуються, стоячи на колінах.

Насамкінець Святійший Владика ще раз привітав усіх присутніх у храмі зі святом П'ятидесятниці та закликав на вірян Боже благословення.

Довідка:

Після Різдва і Воскресіння Христового свято Трійці належить до найбільших свят церковного року. Святковий день Святої Трійці називається П’ятидесятницею тому, що зішестя Святого Духа на Апостолів сталося в п’ятидесятий день після Воскресіння Христового.

Це свято містить в собі подвійне торжество: і в славу Пресвятої Трійці, і в славу Пресвятого Духа, Який видимо зійшов на Апостолів і скріпив новий вічний завіт Бога з людьми. Перший день П’ятидесятниці, тобто неділя, Церква присвячує переважно в славу Пресвятої Трійці; і цей день в народі називається Трійцею, а другий, тобто понеділок – в славу Духа Пресвятого, і називається Духовим днем.

Зішестя Святого Духа це – наче вінець і завершення викупительного подвигу Сина Божого. Тому і саме це свято є достойним і радісним завершенням церковних торжеств на честь і славу Воскреслого Господа. Адже в дні Зішестя Святого Духа народжується Христова Церква. І Дух Святий провадить, просвічує, освячує і зберігає її.

На це свято прийнято прикрашати храм і свої оселі гілками з дерев та квітами, на знак того, що у ті часи, коли був даний Божий Закон, вся природа красувалася в зелені. Звідси ще одна назва П’ятидесятниці – Зелені Свята. Адже квіти й зелень дерев є ознакою життя і тому стали вони символом життєдайного Святого Духа. Як природа навесні оновляється зеленню і квітами, так і свята Церква та її діти-християни оновляються силою Духа Святого.