kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

У Велику п'ятницю Патріарх Філарет звершив вечірню з винесенням Плащаниці

Чин виносу Плащаниці10 квітня 2015 року, у Велику П'ятницю, коли Церква згадує святі спасительні Страсті Господа нашого Ісуса Христа, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет відслужив у Володимирському кафедральному соборі вечірню з винесенням Плащаниці.

Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачак та клірики собору.

Цього дня православні християни згадують страждання і Хресну смерть Спасителя: саме в п’ятницю, напередодні єврейського свята Песах, завершуючи Своє земне служіння, Господь помер на Хресті за людські гріхи. Цього дня в Православній Церкві звершують три особливі богослужіння. Зранку служать Царські Часи, під час яких читається Страсне Євангеліє, близько першої години дня звершується вечірня із чином винесення Плащаниці, а ввечері – рання Великої Суботи.

Після виносу Плащаниці Святійший Владика виголосив проповідь:

В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа.

Дорогі браття і сестри!

Кожного року Свята Церква нагадує нам яким чином Господь звершив наше спасіння, тобто визволення від гріха і від смерті. Син Божий, Творець всього світу, Творець людини принизив Себе до такого стану, що став немовлям і підкорявся всім законам природи. Будучи безгрішним терпів наругу від Свого падшого творіння. Найперше від диявола, коли той повів Його в пустелю і спокушав. Ангел, якого створив Бог, згрішивши став дияволом і прийшов спокушувати свого Творця.

Юдейський народ, якому благодіяв Господь впродовж всієї його історії, вивів його із єгипетського рабства, годував манною в пустелі, виточив із каменя воду – і як поставився цей народ до Христа Спасителя Сказав: богохульствує. Спаситель, Син Божий богохульствує, коли називає Себе Сином Божим! Казали: в Тобі біс сидить. Це на свого Благодійника!

Ученик, один з дванадцяти найближчих учеників, за тридцять срібників продав. На суді первосвященики судять Того, Який буде судити весь світ і вони звинувачують Його. В чому? Звинувачують в тому, що Він говорить правду, що Він є Син Божий. І коли Каяфа запитав Його: заклинаю Тебе Богом живим, скажи: Ти Син Божий? – Христос підтвердив, що Він Син Божий. І що ж, повірили первосвященики і книжники? Не повірили, засудили Його на смерть. Засудили на смерть Того, Хто прийшов їх визволити від смерті, а вони свого Спасителя засуджують на смерть.

І все це терпить Бог. Терпить від свого творіння.

Погляньте на суд у Пилата. Пилат же визнав, що ніякої провини не знаходить в цьому Чоловікові. Якщо ти не знаходиш ніякої провини, то для чого ж ти Його віддав на розп’яття? Руки умив, а серце осквернив. А далі – розпинають як найбільшого злочинця. Кого? Спасителя свого. Глузують над Ним: якщо Ти Син Божий, то зійди з Хреста і ми повіримо Тобі.

А коли Він воскрешав мертвих, коли воскресив чотириденного Лазаря, чому ви не повірили тоді? Хіба ви повірите в тому випадку, коли з хреста зійде? Ви і в такому випадку не повірите. Христос не тільки з хреста зійшов, а Воскрес з мертвих, подолав в Собі, у Своєму власному тілі смерть. Ви повірили? Ви ж казали: якщо ти зійдеш з хреста, то ми повіримо. А Він зробив більше, воскресив Своє власне тіло і ви не повірили.

Церква нагадує нам який подвиг звершив Христос Спаситель заради нашого спасіння. Христос визволив нас від гріха і смерті. Нам залишається зробити не багато – повірити, що Він Син Божий і що Він Спаситель, і повіривши Йому виконувати Його Заповіді. При чому не своєю силою виконувати Заповіді, а за допомогою Божественної благодаті, – а ми і цього не хочемо.

Ми хоч і віримо, але думаємо що це колись було, або колись буде, що Бог на небесах, а ми на землі і нам треба жити на землі, нам не до Бога. Ось так ми думаємо, особливо коли коли нам тяжко. А нам буває в житті часто тяжко від різних обставин: друзі зраджують – а хіба Христа Спасителя найближчий ученик не зрадив і Христос перетерпів це; і судді часто несправедливі – а хіба Христа справедливі судді судили; і влада не та – а синедріон на чолі з первосвящениками були кращими? А Римська влада була кращою? І Христос терпів і не казав, що погана влада, а виконував закон. Коли треба було платити податок, то заплатив і податок. Тобто Церква нагадує нам не просто спомин того, що було. А нагадує нам, що бачачи подвиг Спасителя, ми повинні пройти такий самий шлях.

Коли треба страждати, то треба страждати, бо якщо Безгрішний терпів страждання і наругу, то що сказати нам, коли ми, грішні, порушуємо Заповіді Божі. І якщо Господь і карає нас, то карає справедливо за наші гріхи. А якщо і не за гріхи, як Він допустив сатану спокушувати Іова, і нас часто невинних спокушує так само, як праведного багатостраждального Іова, то і це нам дається доя спасіння.

Коли ми знаходимося в тяжких обставинах, треба загадувати про Христа Спасителя, про те які Він переніс страждання. Якщо розп’яття закінчилось і настало Воскресіння, то невже ви думаєте, що ми будемо страждати безкінечно? Ні, не безкінечно. Випробує Бог нашу віру, очистить наші гріхи через страждання і тоді покаже свою силу, свою правду, Божественну правду, і дасть нам перемогу і радість, як Він скорботним ученикам приніс радість своїм Воскресінням.

Тому дорогі браття і сестри, згадуючи про страждання Господа Ісуса Христа, будемо надихатися, терпіти і перемагати гріх і всякі скорботи, бо Бог з нами, Він не залишив своє творіння, бо сказав: Я з вами до кінця віку. Йому слава на віки віків. Амінь.

Також Святійший Патріарх Філарет разом із духовенством прочитав канон «Плач Божої Матері». «Горе мені, чадо моє, горе мені, світе мій», – словами цього канону Церква від імені Пресвятої Богородиці скорботно тужить споглядаючи страждання Христові. Це вечірнє богослужіння має заупокійний характер. Це поховання Самого Ісуса Христа, тому як і на відспівуванні, усі в храмі стоять із запаленими свічками.